زنجان، شهرک آزادگان، پارک علم و فناوری، واحد ۱۱۴

logo_TGM

آب یابی در روستای آرپادره، استان همدان

به این نوشته امتیاز دهید

یرو قرارداد در رابطه با مطالعات ژئوالکتریک (آبیابی) با هدف بررسی سطح آب زیرزمینی برای تامین آب شرب روستای آرپادره از توابع بخش سردرود شهرستان رزن، واقع در استان همدان به سفارش دهیار محترم روستا آقای حسین میرزایی این مطالعه آغاز گردید. هدف اصلی این عملیات آشنایی با وضعیت سطح آب‌های زیرزمینی و در ادامه مثبت یا منفی ارزیابی‌شدن نقطه‌های مورد مطالعه برای بررسی سطح آب زیرزمینی در محدوده اراضی روستای آرپادره است.

باتوجه‌به این اهداف، پس از انجام بررسی‌های اولیه دفتری و میدانی، مطالعات ژئوالکتریک با روش شلومبرژه در گستره مورد مطالعه طراحی و اجرا شده است. برای تعیین ارتفاع و محل نقاط سونداژ ژئوالکتریک از دستگاه GPS استفاده شده است. بررسی‌های ژئوفیزیکی با استفاده از روش مقاومت ویژه و پلاریزاسیون القائی، مجموعاً شامل سه نقطه اندازه‌گیری است که با روش سونداژ الکتریکی قائم شلومبرژه (V.E.S) با طول خط جریان حداکثر 1050 متر (عمق 200 متر) انجام شده است. حاصل آنالیز و تفسیر اولیه اندازه‌گیری‌های انجام شده به‌صورت، نقشه‌های هم مقاومت ویژه و مقاطع مدل‌سازی شده، ارائه خواهد شد.

  • بر اساس نقشه زمین­‌شناسی مرزبان؛ سونداژ شماره 1 و 2 بر روی واحد Qt3  تشکیل شده از خاک رس و سیلت قرار دارند و سونداژ شماره ۳ در مرز دو واحد Qt3 وQt2 (پادگانه‌های آبرفتی شامل خاک رس، سیلت و کنگلومرا) قرار گرفته‌ است.
  • سونداژ شماره 1: در این سونداژ تا عمق ۱۲۰ متر مقادیر شارژبلیتی (IP) روند افزایشی شدید و مقادیر مقاومت ویژه روند کاهشی ملایمی دارند. از عمق ۱۲۰ متر به بعد شاهد کاهش مقاومت و افزایش شارژبلیتی (IP) هستیم.
  • سونداژ شماره 2: در این سونداژ تا عمق ۳۰ متری مقادیر شارژبلیتی (IP) پایین و مقادیر مقاومت نسبتا بالا هستند. از عمق ۳۰ تا ۱۲۰ متر مقادیر شارژبلیتی با شیب زیاد صعودی بوده و مقادیر مقاومت ویژه کاهشی هستند. از عمق ۱۲۰ متر به بعد شاهد کاهش شدید مقاومت و شارژبلیتی هستیم که حاکی از وجود لایه آبدار است.
  • سونداژ شماره 3: در این سونداژ از عمق ۴۰ متر به بعد شاهد کاهش محسوس شارژبلیتی و مقاومت ویژه هستیم. در نتیجه از عمق ۴۰-۴۵ متر به بعد احتمال برخورد به لایه‌های آبدار وجود دارد و این وضعیت می‌تواند تا عمق ۱۲۰ متر با در نظر گرفتن خطای عمقی ۱۰ متر ادامه داشته باشد.

در زیر نتایج بدست آمده از این مطالعه را می‌توانید مشاهده کنید.

آبیابی در روستای آرپادره، همدان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

کارخانه خودروسازی فرداموتورز

آب یابی در محدوده شرکت صنایع اتومبیل سازی فردا موتورز، شهر اشترینان،شهرستان بروجرد، استان لرستان

در این مطالعه دو سونداژ به روش IP-RS تا عمق 200 متر برداشت شد که برداشت علمی از وضعیت آبی این ناحیه است. هدف اصلی این پروژه، آشنایی با وضعیت سطح آب‌های زیرزمینی و در ادامه مثبت یا منفی ارزیابی‌شدن نقطه‌های مورد مطالعه جهت انجام عملیات حفاری در این محدوده است.

نقشه کشتارگاه آندیا

آب یابی در محدوده کشتارگاه صنعتی آندیا، شهرستان سلطانیه، استان زنجان

در این مطالعه دو سونداژ به روش IP-RS تا عمق 200 متر برداشت شد که برداشت علمی از وضعیت آبی این ناحیه است. هدف اصلی این پروژه، آشنایی با وضعیت سطح آب‌های زیرزمینی و در ادامه مثبت یا منفی ارزیابی‌شدن نقطه‌های مورد مطالعه جهت انجام عملیات حفاری در این محدوده است.

آب یابی در روستای چورمق، استان همدان

پیرو قرارداد در رابطه با مطالعات ژئوالکتریک (آب‌یابی) با هدف بررسی سطح آب زیرزمینی برای تامین آب شرب روستای چورمق شهرستان رزن، بخش سردرود واقع در استان همدان به سفارش دهیار محترم روستا آقای جابر نعمتی این مطالعه آغاز گردید.

زمین معدن طارم
ارسال به واتساپ