یکی دیگر از مهم‌ترین زمینه های کاری شرکت لیتوس تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی و توپوگرافی در مقیاس‌های مختلف است.

نقشه ها بسته به نوع آنها، کاربرد­های مختلفی در انجام پروژه­‌های اکتشافی دارند. به عنوان مثال، نقشه­‌های زمین­‌شناسی کوچک­‌مقیاس نظیر انواع نقشه­‌های 1:250000 و 1:100000، همیشه یک دید کلی از منطقه اکتشافی به ما می‌­دهند. اینکه با چه ساختارهای زمین­‌شناسی و چه سازندهایی روبرو بوده و چه عواملی می­توانند در کانسار­سازی (کانه‌زایی) نقش داشته باشند و بسیاری از اطلاعات نظیر آنها که با مطالعه نقشه­‌های زمین­‌شناسی کوچک­‌مقیاس به دست می­‌آید.

نقشه‌­های متوسط­‌مقیاس زمین­‌شناسی مانند نقشه­‌های با مقیاس 1:25000 یا 1:20000که عموماً با استفاده از عکس­‌های هوایی و تصاویر ماهواره‌­ای و پیمایش‌­های زمینی تهیه می­‌شوند، اطلاعات جامع­‌تر و دقیق­‌تری از منطقه عملیاتی به دست می­‌دهند. در این نقشه‌­ها با توجه به مقیاس، واحد­های سنگی، مطالعه و شناسایی شده، زون­‌های دگرسانی و سیستم­‌های گسلی تفکیک می­‌شوند. همچنین، شیب و امتداد لایه­‌ها و گسل­‌ها، محل نمونه­‌ها و محدوده زون کانی­‌سازی، مشخص می­‌شوند. این نوع نقشه­‌ها عموماً برای محدوده­‌های اکتشافی مربوط به مواد معدنی طبقه دو (به استثنای سنگ نما و تزئینی) به ویژه مواد فلزی تهیه شده و دارای راهنمای کامل و برش زمین­‌شناسی هستند.

نقشه‌­های بزرگ مقیاس مانند نقشه­‌های با مقیاس 1:5000 تا 1:500، کامل‌­ترین و دقیق­‌ترین دید علمی و محاسباتی را به کارشناسان می‌­دهند. در این نقشه­‌ها که اغلب اوقات در محاسبات تعیین ذخایر کانسارها نیز از آنها استفاده می­‌شود، با توجه به مقیاس نقشه، واحدهای سنگی، زون دگرسانی، رگه‌­ها یا زون­های کانه­‌دار و سیستم­‌های گسلی، تفکیک و شیب و امتداد لایه­‌ها، رگه‌­ها، گسل­‌ها و اثرات آنها بر روی کانه‌­سازی، محل حفریات و نمونه‌­ها و گسترش زون کانی­‌سازی مشخص می­‌شود. چنانچه نقشه زمین­‌شناسی بزرگ مقیاس بر روی نقشه توپوگرافی با همان مقیاس تهیه گردد (که می­‌بایستی تهیه شود)، می‌­تواند در تعیین ذخیره کانسارها مورد استفاده قرار گیرد.

 

                                                         

نقشه توپوگرافی

نقشه توپوگرافی،‌ نقشه‌ای است که برای نمایاندن خصوصیات فیزیکی سطح زمین بکار می‌رود. این نقشه‌ها در مقیاس‌های بزرگ و کوچک می‌باشند و در مطالعات زمین‌شناسی بدلیل داشتن اطلاعات فواصل افقی یا ارتفاع عمودی بسیار بکار می‌روند.

هدف از مطالعات توپوگرافیک،‌ ارزیابی و تجزیه و تحلیل خصوصیات ناهمواری سطح زمین است.

تهیه مقاطع توپوگرافی

برای پی بردن به حالت طبیعی پستی و بلندی سطح زمین در هر مسیری می‌توان مقاطع توپوگرافی را تهیه نمود. در تهیه مقاطع معمولا فاصله عمودی بخاطر بزرگی کوچکتر از مقیاس افقی نشان داده می‌شود.   

 

                                                           

                                                   نمونه نقشه توپوگرافی تهیه شده در شرکت لیتوس

pdfتهیه نقشه‌های زمین شناسی-اکتشافی بزرگ مقیاس و رقومی کردن آنها

زون بندی کل ایران

index 1:100000

 

تجهیزات نقشه برداری لیتوس:

1-GPS گارمین و چکش

2-یک دستگاه نقشه‌برداری توتال

3-سه دستگاه جی‌پی‌اس تریمبل با آنتن‌های زیفر و قابلیت RTK


جهت تهیه نقشه های زمین شناسی وتوپوگرافی در هر مقیاسی می توانید به کارشناسان شرکت لیتوس مراجعه نمایید و از تخصص همکاران لیتوس بهره مند گردید.

زمین معدن طارم
ارسال به واتساپ