زنجان، شهرک آزادگان، پارک علم و فناوری، واحد ۱۱۴

logo_TGM

آب یابی در روستای چورمق، استان همدان

به این نوشته امتیاز دهید

پیرو قرارداد در رابطه با مطالعات ژئوالکتریک (آب‌ یابی) با هدف بررسی سطح آب زیرزمینی برای تامین آب شرب روستای چورمق شهرستان رزن، بخش سردرود واقع در استان همدان به سفارش دهیار محترم روستا آقای جابر نعمتی این مطالعه آغاز گردید.

باتوجه‌به این اهداف، پس از انجام بررسی‌های اولیه دفتری و میدانی، مطالعات ژئوالکتریک با روش شلومبرژر در گستره مورد مطالعه طراحی و اجرا شده است. برای تعیین ارتفاع و محل نقاط سونداژ ژئوالکتریک از دستگاه GPS استفاده شده است. بررسی‌های ژئوفیزیکی با استفاده از روش مقاومت ویژه و پلاریزاسیون القائی، مجموعاً شامل سه نقطه اندازه‌گیری است که با روش سونداژ الکتریکی قائم شلومبرژر (V.E.S) با طول خط جریان حداکثر 1050 متر (عمق 200 متر) انجام شده است. حاصل تعبیر و تفسیر اولیه اندازه‌گیری‌های انجام شده به‌صورت، نقشه‌های هم مقاومت ویژه و مقاطع مدل‌سازی شده، ارائه خواهد شد.

نقطه محل‌های مورد نظر در اراضی روستای چورمق قرار دارند و در تاریخ 26/03/1403 به نمایندگی دهیار روستا آقای نعمتی و همکار ایشان آقای رجب‌پور در سه سونداژ انجام شد. کار داده‌برداری با همکاری بسیار خوب دهیار و رییس شورای محترم با تیم شرکت زمین‌معدن‌طارم (لیتوس) با موفقیت انجام شد.

نتایج بدست آمده

  • سونداژ شماره 1: در این سونداژ مقاومت‌های ویژه شارژبلیتی(IP)  تا عمق ۸۰ متر روند افزایشی ملایمی را نشان می‌دهند. اما از عمق ۸۰ متر تا 160 متر شاهد کاهش شارژبلیتی و مقاومت هستیم.
  • سونداژ شماره 2: در این سونداژ تا عمق ۲۰ متر مقادیر شارژبلیتی و مقاومت ویژه روند ثابتی دارند ولی  از عمق 20 متر به بعد شاهد افزایش مقدار شارژبلیتی با شیب زیاد هستیم. در این سونداژ احتمال وجود آب سطحی تا عمق 20 متر وجود دارد و به هیچ وجه نشانه‌ای از وجود لایه آبدار عمیق وجود ندارد.
  • سونداژ شماره 3: این سونداژ دارای روند افزایشی شارژبلیتی تا عمق ۸۰ متر با مقادیر مقاومت ویژه نسبتا ثابتی است. ولی در عمق 120 متر به بعد مقدار شارژبلیتی کاهش پیدا می‌کند که احتمال وجود لایه آبدار تا 160 متر وجود دارد. 

در زیر نتایج بدست آمده از این مطالعه را می‌توانید مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

کارخانه خودروسازی فرداموتورز

آب یابی در محدوده شرکت صنایع اتومبیل سازی فردا موتورز، شهر اشترینان،شهرستان بروجرد، استان لرستان

در این مطالعه دو سونداژ به روش IP-RS تا عمق 200 متر برداشت شد که برداشت علمی از وضعیت آبی این ناحیه است. هدف اصلی این پروژه، آشنایی با وضعیت سطح آب‌های زیرزمینی و در ادامه مثبت یا منفی ارزیابی‌شدن نقطه‌های مورد مطالعه جهت انجام عملیات حفاری در این محدوده است.

نقشه کشتارگاه آندیا

آب یابی در محدوده کشتارگاه صنعتی آندیا، شهرستان سلطانیه، استان زنجان

در این مطالعه دو سونداژ به روش IP-RS تا عمق 200 متر برداشت شد که برداشت علمی از وضعیت آبی این ناحیه است. هدف اصلی این پروژه، آشنایی با وضعیت سطح آب‌های زیرزمینی و در ادامه مثبت یا منفی ارزیابی‌شدن نقطه‌های مورد مطالعه جهت انجام عملیات حفاری در این محدوده است.

آبیابی در روستای آرپادره، همدان

آب یابی در روستای آرپادره، استان همدان

پیرو قرارداد در رابطه با مطالعات ژئوالکتریک (آب‌یابی) با هدف بررسی سطح آب زیرزمینی برای تامین آب شرب روستای آرپادره از توابع بخش سردرود شهرستان رزن، واقع در استان همدان به سفارش دهیار محترم روستا آقای حسین میرزایی این مطالعه آغاز گردید.

زمین معدن طارم
ارسال به واتساپ